E-handel och digital marknadsföring i Kina

CabinAir utvecklar och tillverkar integrerade premium luftreningslösningar för bilar, bussar, lastbilar och andra fordon. De började sin resa 2016 som en del av Blueair, en av världens ledande tillverkare av luftreningslösningar för hem och kontor.

Under 2021 anlitade CabinAir Empress Consulting för att stötta sälj- och marknadsteamet i Kina samt huvudkontoret i Sverige med diverse projekt inom e-handel och digital marknadsföring.

Projekten inkluderade:

  • Strategiska marknadsplaner och budget

  • Matchning och utvärdering av WeChat partners

  • Brief och projektledning för designuppdatering av e-handelsbutik 

  • Kommunikation med existerande TP (Tmall partner)

  • Månadsrapporter för e-handelsbutik

  • Utvärdering av resultat i e-handelsbutik och av TP partner

  • Projektledning för flytt av e-handelsbutik på marknadsplats

  • Presentationer och projektplaner för partnersamarbeten

  • Onlinekurs om e-handel och digital marknadsföring i Kina

Samarbetet har hjälpt CabinAir att få en bättre förståelse och insyn av den kinesiska marknaden vilket har resulterat i nya strategier och fokusområden för deras digitala satsning i Kina. 

Under uppbyggnadsfasen av ett start-up bolag med få anställda är det svårt att täcka alla kompetenser. Lägg därtill komplexiteten med e-handeln i Kina, kulturkrockar och praktiska hinder på grund av diverse brandväggar och inte minst språkförbistringar. Och sen kom pandemin vilket i praktiken omöjliggjorde resor till och från Kina. Med hjälp från Empress Consulting har vi lyckats öka vår interna kompetens, både på huvudkontoret här i Stockholm samt i sälj- och marknadsteamet i Kina.

Vi har också fått mycket praktisk hjälp, allt från att driva vår TP (Tmall Partner) i rätt riktning till att säkerställa att vi har rätt budskap som passar den lokala marknaden, eftersom vår konsult som är från Sverige är bosatt i Shanghai och talar flytande kinesiska. Empress Consulting har också hjälpt oss att bygga broar mellan vårt team i Stockholm och teamet i Shanghai.

På grund av pandemin har ingen av oss kunnat resa, vi har fått anställa personal utan att kunna träffa dom fysiskt och det är inte alltid lätt att introducera ett varumärke på distans. Empress Consulting blev en uppskattad del av vårt team och en helt nödvändig resurs för oss. Till skillnad mot vissa andra byråer som vill göra sina kunder beroende av dom, har Empress Consulting varit väldigt generösa med att dela med sig av sin kompetens, med målet att vi skulle kunna göra det grundläggande arbetet själva.

Vi ser fram emot att återkomma när vi behöver ta nästa digitala steg i Kina!

— Carolina Lindberg, Marknadschef CabinAir